Ogólnopolski Konkurs Retoryczny

Druga edycja Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego

Pierwsza edycja Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego była bez wątpienia sukcesem. W Konkursie wzięło udział ponad 150 osób, co – zważywszy na to, że to absolutny początek imprezy – jest wynikiem dobrym. Jeszcze lepsza była medialna recepcja naszej inicjatywy. Temat retoryki po raz pierwszy przebił się z medialnego marginesu do centrum zainteresowania opinii publicznej, czego zwieńczeniem była relacja w głównym wydaniu „Wiadomości” TVP, materiały w Trójce czy wywiady w tygodnikach Do Rzeczy i Gość Niedzielny. Wobec tak zachęcających rezultatów zaczynamy drugą edycję. Dzięki naszym partnerom – PKO Bankowi Polskiemu i PKN Orlen – gwarantujemy wysoką nagrodę dla zwycięzcy. Podobnie jak ostatnio wyniesie ona 10 tysięcy złotych. Ale finalistom Konkursu zapewniamy nie tylko spore nagrody, lecz również fantastyczną przygodę. W kwietniu 2018 roku spotkali się w Warszawie wyjątkowi młodzi ludzie z całej Polski. Uczestniczyli w ciekawych warsztatach retorycznych, walczyli w finale Konkursu. To było dla nich – ale także dla nas, ludzi z Fundacji Akademia Retoryki – świetne przeżycie. Czas je powtórzyć. Zatem zapraszamy serdecznie do udziału w Konkursie! Każdy uczeń szkoły ponadgimnazjalnej może przesłać na adres mailowy konkurs@akademiaretoryki.pl własny 2 minutowy film ze swoim wystąpieniem na dowolny temat. Najlepiej w linku, a nie w załączniku do maila. W załącznikach mogą być za to wypełnione oświadczenia i formularz zgłoszeniowy😊. Film nie może być montowany – wypowiedź musi być ciągła. Prosimy, aby jego tytuł był jednocześnie nazwiskiem uczestnika. Na filmy czekamy do 10 grudnia. Powodzenia!!!

Idea Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego

W ostatnich latach obserwujemy zanik umiejętności ładnego mówienia u młodzieży. Ma to kilka przyczyn. Pierwszą jest inwazja elektronicznych gadżetów i popularność mediów społecznościowych, na których komunikacja często obywa się już w ogóle bez słów, a jedynie za pomocą filmików animowanych, kolorowych grafik i emotikonów. Drugą jest ogólny regres słowa mówionego. Młodzież nie ma skąd czerpać wzorów. W sferze publicznej (programy publicystyczne, polemiki dziennikarzy, debaty sejmowe) dyskusja coraz częściej oznacza poniżenie lub ośmieszenie konkurenta. „Zaoranie” go, jak to się obecnie mówi. Dobrze przygotowane przemówienie, efektowne, z jasną, przejrzystą argumentacją nastawiona na przekonanie audytorium do swoich racji jest rzadkością.

I wreszcie po trzecie – młodzież nie ma gdzie się uczyć sztuki mówienia. Retoryka była fundamentem edukacji od czasów antycznych aż po okres międzywojenny. Nowoczesna edukacja, nastawiona na testy nie widzi potrzeby nauczania przemawiania. A przecież jest to czynność rodem nie ze starożytnego lamusa, lecz niezmiernie praktyczna. Zarówno w szkole, jak i karierze zawodowej często musimy występować publicznie lub przekonać do swych racji nauczyciela, przełożonego, czy rodzica.

Pobierz

Podsumowując

Podsumowując,
Ogólnopolski Konkurs Retoryczny ma za zadanie rozkręcić wśród młodzieży modę na swobodne, ładne i efektowne mówienie po polsku. Ma zachęcić młodych ludzi do dbałości o ojczysty język. Nauczyć sztuki dyskusji i skutecznej argumentacji. A w końcu pokazać, że umiejętności krasomówcze pomagają w realnym, niewirtulanym życiu. Bo nawet twórca start up’a musi przekonać potencjalnego inwestora, że jego pomysł ma sens. Jeśli nie będzie tego potrafił, przegra.

Zobacz warsztaty poprzedzające finał 1 edycji konkursu

Zobacz jak wyglądała pierwsza edycja Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego 

Jak będzie przebiegał Ogólnopolski Konkurs Retoryczny?

15 października – 10 grudnia 2018 roku
Etap szkolny. Przesyłanie filmów z przemówieniami na adres mailowy Fundacji Akademia Retoryki (konkurs@akademiaretoryki.pl)

1 stycznia – 28 lutego 2019
Praca jury, selekcja nadesłanych materiałów, wybór 10 finalistów

1 marca – 15 marca 2019
Kontakt z finalistami, rozesłanie zaproszeń na galę finałową.

13 kwietnia 2019
Warsztaty dla finalistów Konkursu. W ich trakcie uczestnicy będą doskonalić swoje umiejętności i poszerzą wiedzę z zakresu retoryki, komunikacji i wystąpień publicznych. Zajęcia poprowadzą najlepsi specjaliści w dziedzinie wystąpień publicznych, retoryki, przemawiania i kultury mowy.

14 kwietnia 2019
Uroczysty Finał Konkursu Retorycznego.

Partnerami Głównymi drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego są PKO Bank Polski i PKN Orlen. To dzięki nim zwycięzca Konkursu otrzyma nagrodę w wysokości 10 tysięcy złotych. Medialni patroni Konkursu to: TVP 1, TVP Kultura, Program Trzeci Polskiego Radia, tygodnik Gość Niedzielny, miesięcznik Cogito.